• VI VÄGLEDER DIG HELA VÄGEN TILL KÖRKORTET!

Vägen till Körkort

Informationsvideon ”Vägen till körkort” ger övergripande information om de olika stegen till ett körkort.

Körkort Behörighet-B

Med ett körkort med behörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

För att få ett B-körkort krävs det att:
– Du har ett giltigt körkortstillstånd.
– Du är permanent bosatt i Sverige eller studerat här i minst sex månader.
– Du har fyllt 18 år.
– Du har en giltig riskutbildning.
– Du har ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov).
– Du har inget körkort från något annat EES-land.
– Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Ansök om Körkortstillstånd

För att få övningsköra för personbil och lätt lastbil ska du ha ett körkortstillstånd. Om du ska övningsköra privat behöver du även ha en godkänd handledare

På Solna Trafikskola kan vi hjälpa dig med ansökan för körkortstillstånd och även syntestet. Vill du ansöka själv gör du det på Transportstyrelsen.se.

Övningskörning

För att få övningsköra för personbil och lätt lastbil ska du ha fyllt 16 år och ett körkortstillstånd.

Övningsköra privat

Om du ska övningsköra privat med personbil måste du ha en godkänd handledare och ni ska ha genomfört en introduktionsutbildning.

Priser Övningskörning
Ansök om handledarskap
Boka Handledarkurs

Teoriutbildning

Genom att studera teorin parallellt med övningskörningen, så underlättar det för dig att få en helhetsbild av utbildningen.

Den praktiska utbildningen går hand i hand med den teoretiska och du utvecklas snabbare och får en bättre förståelse för körningen, vilket resulterar i ett kostnadseffektivt upplägg på din utbildning.

Priser Teoriutbildning

Riskutbildning

Riskutbildning del 1 och 2 är obligatorisk för alla som ska ta körkort.

Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden (Riskettan).

Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden (Halkbana).

Boka Riskutbildning Del-1 Boka Riskutbildning Del-2

Boka Körkortsprov

När du bokar kunskapsprov och körprov måste du göra det vid samma tillfälle. Om du utbildar dig på trafikskolan då hjälper vi dig att boka prov.

Körkortet är Ditt!

Vid godkänt kunskapsprov och körprov då har du körkortet i handen inom 5 dagar.

Om ett av proven inte är godkänt, har du möjlighet att mot ny avgift göra ett omprov inom giltighetstiden två månader. Detta under förutsättning att båda proven genomförts inom en period av två veckor och att omprovet bokas senast tre dagar efter genomfört prov.

Om giltighetstiden har gått ut måste du mot nya avgifter göra båda proven igen. Du bokar proven vid ett och samma tillfälle.

Beställa Blanketter

Blanketter som du kan beställa:

Ansökan körkortstillstånd med hälsodekl. och synintyg.

Ansökan handledarskap privat övningskörning.

Synintyg.

Hälsodeklaration.